Funding til din virksomhed

Søg funding til nye digitale løsninger – innovationsmidler målrettet til SMV’er

Via DigitalLead kan din virksomhed få støtte til at udvikle nye digitale løsninger, koncepter og forretningsmodeller.

Med innovationsmidlerne kan I teste idéer, udvikle teknologier eller skabe nye produkter – ofte i samarbejde med andre. Målet er at hjælpe digitale virksomheder med at udvikle løsninger, processer og forretningsmodeller, der styrker deres forretning.

Projekter med fokus på konkurrenceevne gennem bæredygtighed

DigitalLead arbejder for at styrke digitale virksomheders konkurrenceevne og bæredygtighed gennem grøn, sikker og effektiv softwareudvikling og datahåndtering. Målet er, at digitale virksomheder både kan reducere deres egen klimabelastning og hjælpe deres kunder med at gøre det samme.

Digitalisering spiller en central rolle i den grønne omstilling – men det øgede energiforbrug fra digitale løsninger belaster også klimaet. IKT-sektoren står allerede for 2–4 % af de globale drivhusgasemissioner, og andelen kan stige markant frem mod 2040.

Det er derfor ikke nok, at digitale løsninger gør andre sektorer grønnere – teknologierne i sig selv skal også være bæredygtige.

Derfor har de innovationsprojekter, vi understøtter, et særligt fokus på grøn, effektiv og sikker digitalisering. Vi hjælper virksomheder med at udvikle teknologiske løsninger, der ikke blot skaber forretningsværdi, men også bidrager positivt til den grønne omstilling.

Sådan ansøger du:

Vi modtager løbende ansøgninger via vores projektportal, DigitalLead / GrantOne. For at udarbejde en ansøgning med tilhørende budget, skal du først oprette en profil.

Ansøg via GrantOne her

Du kan hente en guide til oprettelse og brug af GrantOne her.

Ansøgningerne screenes og bedømmes af DigitalLead. I forbindelse med bedømmelsen af en ansøgning kan der efter behov indhentes yderligere materiale fra ansøger.

Ansøgningerne vurderes på en skala fra 1-5 for hvert af kriterierne, hvoraf 5 er det højeste.

Der vil altid være min. tre bedømmere fra DigitalLead tilknyttet hver ansøgning.

Bedømmerne har faglige kompetencer indenfor forretningsudvikling og innovation i relation til den enkelte ansøgnings genstandsområde samt kompetencer indenfor økonomi og projektgennemførelse.

De tre bedømmelser udarbejdes skriftligt og samles i en endelige vurdering og indstilling. Den endelige vurdering og indstilling forelægges DigitalLeads ledelse med henblik på endelig afgørelse om støtte.


Du kan forvente svar fra os senest efter 21 arbejdsdage efter den pågældende deadline.

Har du brug for at få kvalificeret din projektidé eller finde samarbejdspartnere, kan du kontakte Projektchef Iben B. Andersen på iba@digitallead.dk.

Midler og deadline:


Næste deadline er 15. november 2025 og puljen er på tre mio. kr. 

Kommende deadline i 2026: 1. februar, 1. maj og 1. oktober.


Samarbejdsprojektmidlerne finansieres af Klyngeprogrammet 2025-2028

Kriterier:

Samarbejdsprojekter skal leve op til følgende kriterier:

  1. Faglig relevans: Samarbejdsprojektet skal passe ind i DigitalLeads faglige fokusområder (grøn, effektiv og sikker softwareudvikling og datahåndtering).
  2. Innovations- og vækstpotentiale: Samarbejdsprojektet skal styrke de deltagende virksomheders innovation og vækst. Dette vurderes ud fra, om projektet forventes at resultere i konkrete koncepter til nye produkter, løsninger, processer, organisation, forretningsmodel og markedsføringsinnovation. Et koncept kan fx være en prototype, mockup, tegning eller plan.
  3. Praktisk gennemførlighed: Samarbejdsprojektet skal vurderes til at være praktisk gennemførligt med hensyn til budget, tidsplan og partnerkreds.


Målgruppe:

Målgruppen for samarbejdsprojekter er digitale SMV’er og iværksættere med et identificeret innovationspotentiale, som SMV’en der ønsker realiseret i samarbejde med videninstitutioner, andre SMV’er, store virksomheder, private rådgivere og investorer, offentlige myndigheder mv.

Finansiering:

Vi forventer, at de fleste projekter vil modtage finansiering på mellem 300.000 kr. og op til 800.000 kr. med en tidsramme på op til 9 måneder. Større projekter kan dog også komme i betragtning.

Virksomheder
Virksomheder modtager, på baggrund af deres lønudgifter + 40% overheadtillæg, op til 70 % i støtte.

Standard timepris er 398 kr. anvendes (2025-niveau).

virksomhedstime2


Finansieringen til virksomheder anses for at udgøre statsstøtte. Reglerne om de minimis-støtte indebærer, at en virksomhed over en periode på 3 år kan modtage op til 300.000 EUR i de minimis-støtte.

Du kan hente erklæring om de minimis her.

Hvis I ønsker en nærmere gennemgang af regelsættet, henviser vi jer til at læse mere i Erhvervsministeriets Statsstøttehåndbog der kan findes på Erhvervsministeriets hjemmeside ved at søge på ”statsstøttehåndbogen”.

Herudover anbefaler vi, at I læser forordningerne om statsstøtte, bl.a. den generelle gruppefritagelsesforordning og de minimis-forordningen.

Vidensinstitutioner
Vidensinstitutioner modtager, på baggrund af deres lønudgifter + 44% overheadtillæg, 100 % i støtte.

Standard timepris er 398 kr. anvendes (2025-niveau).

VIDENSTIME



GTS’er

GTS’er kan anvende seneste godkendte GTS-takst, hvori overheadtillæg er medregnet. 

Dokumentationskrav

Virksomheder skal aflevere Erklæring om De minimis (statsstøtte).

Alle deltagere i projektet skal anvende Arbejdsbeskrivelse som dokumentation på timeforbrug.

  • Erklæring om De minimis

Da projektet finansieres af offentlige midler, anses støtten som statsstøtte til virksomheden, hvorfor der skal aflægges erklæring om hidtil modtaget statsstøtte.  

Ved projektets afslutning modtager virksomheden en opgørelse over modtaget statsstøtte i forbindelse med projektet.  

Skabelon til erklæring om De minimis

  • Arbejdsbeskrivelse

Arbejdsbeskrivelsen dokumenterer samlet timeforbrug og periode, hvor den respektive medarbejder deltager i projektet. Alle oplysninger i arbejdsbeskrivelsen skal udfyldes.


Vejledning til udfyldelse af arbejdsbeskrivelse
.
Skabelon til arbejdsbeskrivelse

Tilsagn

Når ansøgningen er godkendt og legalitetskontrol gennemført udstedes tilsagn til hovedansøger, som skal returneres underskrevet af alle deltagende aktører til DigitalLead. Hovedansøger er ansvarlig for indhentning af underskrifter, samt overholdelse af tidsfrist for indsendelsen.

Tilsagn samt øvrig dokumentation sendes via GrantOne.

Faciliteringsfee

I projektforløbet tilbyder vi facilitering til projektet, herunder tilknytning af kontaktperson fra DigitalLead.

Denne ydelse afregnes via et faciliteringsfee på 25% for medlemmer af DigitalLead af virksomhedernes andel af projektbudgettet. For ikke-medlemmer er faciliteringsfee 35% virksomhedernes andel af projektbudgettet.


Fakturering af faciliteringsfee sker efter første udbetaling fra DigitalLead. Overheadtillægget kan anvendes til at betale for denne opgave.

feeeada




Udbetaling

Udbetaling af støtte til samarbejdsprojekter sker hvert kvartal i projektperioden, og den enkelte udbetaling sker senest tre måneder efter afslutningen af et kvartal.

Se eksempel:

UDGIFTER RETTET


Udbetalingen vil være betinget af revisionsgodkendelse ifm. revision af klyngeprogrammet, hvorfor projektparterne skal stille sig til rådighed for uddybende spørgsmål ifm. revision og afrapportering til Erhvervsstyrelsen.

Udbetalingen kan kun ske på baggrund af godkendte arbejdsbeskrivelser. 

Afrapportering

Når projektet er slut, skal der udarbejdes evaluering af projekts resultater. Der sendes evalueringsskema via GrantOne til hovedansøger, som er ansvarlig for projektets afrapportering.

Afrapporteringen skal være indsendt senest tre uger efter projektets slutdato.

Medfinansieret af Den Europæiske Union og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

EU lille


Danmarks erhvervsfremmebestyrelse hvid lille

For mere information

LinkedIn logoIben Bondegaard Andersen

Iben Bondegaard Andersen

Projektchef
Cluster Management Excellence


Dankort Visa Mastercard AmericanExpress Diners Club JCB discover Visa Electron Maestro Mobile pay
© 2025 by Ajour CMS & ITIDE