DigitalLead projekt skal afteste brug af VDES-teknologi til udsendelse af maritim sikkerhedsinformation

DigitalLead faciliterer et nyt projekt, der skal afteste brug af VDES-teknologi til udsendelse af maritim sikkerhedsinformation. Danphone og Sternula tester teknologien sammen med henblik for at forbedre sikkerhed til søs, også kaldet SOLAS – Safety of life at Sea

DigitalLead faciliterer et projekt mellem Danphone og Sternula, der sigter mod at afteste den nye VDES-teknologi til maritim sikkerhedsinformation. Det kan nemlig vise sig at være med til at forbedre, hvordan vigtige sikkerhedsmeddelelser til skibe udsendes, også kaldet Maritime safety information.

Maritime Safety Information (MSI) er et nøgleområde indenfor maritim sikkerhed og har sin oprindelse efter Titanic-forliset i 1912, hvor man erkendte, at der var behov for internationale kommunikationsstandarder indenfor skibsfart. MSI bruges i dag til at sende vigtig information som vejrvarsler, navigationsadvarsler og advarsler om potentielle farer.


Danphone har arbejdet med maritim kommunikation og sikkerhed siden 1990 og er en af de førende i verden på området. Senest har Danphone leveret verdens største MSI NAVTEX system Canadian Coast Guard. MSI-standarden baseres på flere forskellige kommunikationsformer, men endnu ikke VDES.

Sternula er verdens første kommercielle satellit-operatør indenfor VDES-teknologien.

Projektet mellem DigitalLead, Danphone og Sternula vil teste en integration af VDES-teknologi i Danphones eksisterende MSI-system.

Målet med testen er at demonstrere VDES-teknologien som en ny kommunikations-teknologi til udsendelse af MSI. VDES-teknologi er allerede en kommunikationsstandard defineret under ITU, og da det er den første teknologi, der kombinerer jord og mastebåret kommunikation med satellitbåret kommunikation, vil dette kunne forbedre kommunikationen fra land til skibe.

"Maritime safety information kan i dag kommunikeres gennem flere forskellige kanaler. At inkludere VDES i standarden vil være et plus," forklarer Claus Falk, CEO hos Danphone og tilføjer:

"Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at sikkerhedsinformation kommer ud. Selv den mindste forbedring i sikkerhed gennem en kommunikationsstandard er værd at stræbe efter,"


Mulighed for flere kommunikationsveje

”Formålet med VDES generelt er at sikre mere relevant information til skibene kan vi opnå mange fordele: de kan blandt andet sejle mere sikkert og ankomme til havnen præcist på det planlagte tidspunkt," forklarer Lars Moltsen, stifter og CEO hos Sternula. Han tilføjer at præcise ankomsttider kan være med til at spare store mængder brændstof på skibene, da man undgår at sejle for hurtigt til en havn, hvor der endnu ikke er frigjort plads.

Både Lars Moltsen og Claus Falk fortæller, at det har været en stor hjælp at have DigitalLead med ombord i projektet.

"Vi skal bare fokusere på teknologien, mens DigitalLead håndterer det praktiske, afrapportering og involvering af eksterne partnere. DigitalLead er en fremragende partner, der giver os mulighed for at koncentrere os om det, vi er bedst til,” lyder det fra Lars Moltsen.

Projektet er støttet Den Danske Maritime Fond og forventes at løbe frem til 2025, hvor de første testresultater fra projektet vil blive præsenteret.

"Vi skal bare fokusere på teknologien, mens DigitalLead håndterer det praktiske, afrapportering og involvering af eksterne partnere. DigitalLead er en fremragende partner, der giver os mulighed for at koncentrere os om det, vi finder spændende,” 

- Lars Moltsen, stifter og CEO hos Sternula

For mere information

LinkedIn logo Peter Møller

Peter Møller

Senior Innovation Manager
+45 42 61 69 60
pm|digitallead.dk