Tom Christensen indså, at han selv måtte skabe innovationen, hvis der skulle ske noget nyt indenfor hans fagområde. Men selvom man har en lang akademisk uddannelse og flere års teknisk erfaring, kan der stadig være mange ting at lære om at starte ny virksomhed. Derfor søgte Tom Christensen ind på DigitalLeads BeyondBeta program.
For omkring fem år siden var Tom Christensen i gang med at passe sit arbejde som lift- og rigging-supervisor på en olieboreplatform i Nordsøen, ikke langt fra Shetlandsøerne. Han sad i en container, mens det stormede udenfor.
Vejret er ofte en udfordring på en boreplatform. De høje bølger og kraftige vinde betyder, at det kan være farligt at bruge kraner og løfteudstyr.
Det var her midt i det kraftige blæsevejr, at det gik op for Tom Christensen, at der stort set ikke havde været nogen teknologisk udvikling inden for hans arbejdsområde i de seneste 40 år.
Traditionelt set er de mange processer omkring kranløft og ophæng på en boreplatform nemlig noget, der er blevet håndteret manuelt, hvilket medfører en betydelig risiko for ulykker og hændelser.
Derfor stod det klart for Tom Christensen, at hvis der skulle komme nogle innovative løsninger, der for alvor ville rykke på sikkerheden inden for hans felt, måtte han selv tage initiativ til at få skabt dem.
Det var her, at idéen til Dynamic Safety System blev født, men inden han for alvor kunne komme i gang med at udvikle et innovativt software-produkt, som kunne gøre en forskel for sikkerheden i forbindelse med løft og ophæng, lå der et stort arbejde forude.
”Jeg skulle lave en stor holistisk analyse af et meget komplekst arbejdsområde. Det var meget ressourcekrævende, særligt fordi en stor del af analysen skulle laves på boreplatforme, hvor arbejdsforholdene er svære,” siger Tom Christensen.
Målet med analysen var at udvikle et software-system, som ved hjælp af blandt andet kunstig intelligens, kan forebygge ulykker og hændelser i forbindelse med løft og installation. Systemet skal kunne implementeres i en række forskellige sværdindustrier, såsom for eksempel i vindkraftindustrien og bygge- og anlægsbranchen.
Den kunstige intelligens skal analysere alle aktiviteter, hvor maskineri skal løfte materiale, og sortere de aktiviteter fra, hvor der er størst risiko for ulykker. Dynamic Safety System er stadig i gang med at udvikle produktet, og gennem denne proces har over 70 ingeniører, givet deres input.
Mange nye virksomheder overlever ikke
Tom Christensen har en lang akademisk uddannelse og han har, med egne ord, ”været praktiker i mange år”.
Men derfor kan det stadig være en udfordring at starte egen virksomhed op. For selvom Tom Christensen har en stor viden og mange års praktisk erfaring indenfor sit felt, så kræver det at starte egen virksomhed en række egenskaber, som man ikke nødvendigvis lærer gennem mange længerevarende uddannelser og operativ erfaring. Derfor søgte Dynamic Safety Systems om at blive en del af DigitalLeads Beyond Beta program, der har fokus på nyopstartede virksomheder.
”Vi har lært enormt meget. Vi har lært rigtig meget af den netværksaktivitet, der er i Beyond Beta og DigitalLead. Jeg kan godt lide, at der er et miks mellem online og fysiske aktiviteter. Særligt har arrangementerne om, hvordan man pitcher sin ide til investorer, været gavnlig,” siger Tom Christensen og tilføjer:
”Vores produkt er komplekst at forklare, derfor har det været rigtig godt at være på kursus om, hvordan man kort og præcist sælger sin ide til potentielle investorer. Derudover har vi har lært, at vi også skal satse på at sælge konsulentarbejde, da vores produkt endnu er for spædt til for alvor at sælge.”
Konsulentarbejdet er, ifølge Tom Christensen, med til at finansiere det softwareprodukt, som gerne skulle gøre en mærkbar forskel for sikkerheden i forbindelse med løft og ophæng i industrien og på boreplatforme.
Men selvom Dynamics Safety Systems produkt endnu ikke er helt modent nok til at komme i brug, er Tom Christensen fortrøstningsfuld. Virksomheden har i dag fire ansatte, og fremtidsudsigterne er gode.
”Jeg kender statistikkerne for nye virksomheder, hvor langt størstedelen ikke overlever de første tre år. Vi har kørt i fem år nu,” siger Tom Christensen.