DigitalLead arrangerede tur til verdens førende smart city messe: Et sted for ny viden og netværk

DigitalLead havde i samarbejde med en række partnere arrangeret en delegationstur, hvor digitale virksomheder kunne komme til verdens største videns- og netværksevent for smart city-løsninger, Smart City Expo World Congress 2024 (SCEWC24) i Barcelona. Smart city-begrebet dækker over digitale teknologier og dataanalyse, der forbedrer livskvalitet, bæredygtighed og effektivitet i byer.

SCEWC24 regnes for at være en af verdens førende begivenheder, når det kommer til innovative urbane løsninger, og derfor også et virkelig godt sted at tilegne sig ny viden og få udbygget sit professionelle netværk.

Thomas Munch-Laursen, der er stifter og CCO i Aguardio, var taget med på delegationsturen til SCEWC24. Aguardio er en IoT-virksomhed, som bruger data fra badeværelser og toiletter til at minimere vand- og energiforbrug. For Thomas Munch-Laursen var formålet med turen at blive inspireret af nogle af de løsninger, der blev præsenteret på messen, samt udvide netværket i potentielle samarbejdspartnere og kunder.

”Som udgangspunkt havde jeg ikke de store forventninger. Vi vil gerne bare blive klogere på smart city-løsninger, men det viser sig at være langt mere interessant, end jeg havde troet,” fortæller han og tilføjer:

”Vi har snakket med de andre deltagere på turen, og de har været superinteressante for os. Jeg har haft mulighed for at tale med virksomheder hernede, som er virkelig interesserede i det, vi laver. Det havde jeg ikke forventet, fordi smart city typisk handler om byer og byrum generelt. Men her er altså teknologivirksomheder, som også kigger på bygningsoptimering.”

Data kan ændre adfærd

Netop bygningsoptimering er noget, som Aguardio er gode til. Deres IoT-løsninger er med til at optimere vand- og energiforbrug, fordi løsningen guider folk til at bruge badeværelser, så der bliver brugt færre ressourcer.

Aguardios IoT-enheder indsamler nemlig data om, hvordan badeværelser bliver brugt. Det giver mulighed for at lave de rigtige løsninger og optimeringer, som i sidste ende munder ud i et reduceret vand og energiforbrug.

”Når man har data på adfærd, kan man skabe virkemidler, som i sidste ende reducerer vand- og energiforbrug,” forklarer Thomas Munch-Laursen, der tilføjer, at en stor del af vores energi- og vandforbrug finder sted på badeværelset.

”Derfor er vores målsætning at digitalisere badeværelset,” siger Thomas Munch-Laursen.

Det er dog ikke blot vand- og energioptimering, som Aguardio kan forbedre.

Thomas Munch-Laursen fortæller, at deres IoT-enheder også kan være med til at opdage stillestående vand som potentielt kan udvikle Legionella-bakterier, som kan være farlige for særligt ældre og folk med et sårbart immunforsvar.


”Legionella-bakterien opstår, ved ingen vandaktivitet og bestemte temperaturer. Vores sensorer måler, om der er vandaktivitet, og hvis der ikke er, kan de give en advarsel om, at der kan være en risiko for Legionella,” forklarer Thomas Munch-Laursen, der tilføjer, at der de senere år er kommet mere opmærksomhed på Legionella-bakterier i vores drikkevand.

Håb for fremtidens smarte løsninger

Thomas Munch-Laursen fortæller, at det var godt at se, hvor meget fokus der var på energioptimering til SCEWC24, og at det giver håb for fremtidens smarte byløsninger.

”Der var mange virksomheder, som virkelig kommer med løsninger, der skaber alternativer til, hvordan vi bruger vores energi.”

Turen til SCEWC24 blev arrangeret af DigitalLead, Force Technology, BLOXHUB, Nordic IoT Centre og We Build Denmark, der havde sammensat et detaljeret program, som omfattede fælles aktiviteter såsom guidede rundvisninger på udstillingen, eksklusive møder med nøglepersoner fra førende virksomheder og workshops med fokus på aktuelle udfordringer og løsninger inden for Smart City-området.

Hvis du er interesseret i flere aktiviteter, såsom delegationsture, kan du følge aktivitetskalenderen her: Kalender - Få ny digital viden og netværk via DigitalLeads events eller i vores nyhedsbrev her: Tilmeld Digital Update (digitallead.dk)

”Vi har snakket med de andre deltagere på turen, og de har været superinteressante for os. Jeg har haft mulighed for at tale med virksomheder hernede, som er virkelig interesserede i det, vi laver."

- Thomas Munch-Laursen, stifter og CCO, Aguardio