DigitalLead inviterede virksomheder til en dag med fokus på vækst og innovation med AI i Vejle

Selvom potentialet ved AI er enormt, kan implementering være udfordrende, hvis man ikke har den rette viden.

Derfor inviterede DigitalLead virksomheder indenfor hos AI Innovation House i Vejle til en dag med fokus på, hvordan man bedst muligt får implementeret AI i sin virksomhed.

Her var der praktisk læring, inspiration fra virksomheder, der bruger AI, og dialog med eksperter, som kunne hjælpe deltagerne med at overkomme nogle af de barrierer, man kan støde på, når teknologien skal implementeres i praksis.

Programmet bød på en lang række oplæg og cases om AI.

AI specialisterne fra medlemsvirksomheden Snilld delte tips og tricks til, hvordan man laver effektive prompts, og hvordan AI kan bruges til at genere og forbedre visuelt indhold. UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole præsenterede, hvordan fremtidens AI-kompetencer formes, mens Sparekassen Kronjylland delte deres erfaringer med AI i moderne bankdrift. Virksomheden BeWo, der er medlem hos DigitalLead, fortalte om, hvordan AI er blevet en uundværlig del af deres daglige arbejde. De delte deres erfaringer med teknologien og gav råd til, hvordan AI kan blive en fast del af ens virksomheds arbejdsgange.

Linda Elsner Høgh Griffin deltog i arrangementet. Hun er Head of Development hos Unik System Design, der udvikler softwareløsninger til blandt andet advokatbranchen.

”Det var rigtig godt at høre, hvor andre er i forhold til AI. Blandt andet, hvordan Sparekassen Kronjylland har arbejdet med det,” fortæller hun og tilføjer, at en vigtig læring er, at AI bør rulles bredt ud i de virksomheder, der vil bruge teknologien:

”Det skal ikke bare være en eller to i en virksomhed, der har med AI at gøre. Det skal være hele virksomheden eller afdelingen, der er med ombord. Det kræver kompetente medarbejdere, der har viden om AI.”

AI-specialister delte viden

I oplægget fra Snilld stillede stifterne Peter Munkholm, Björgvin Guðjónsson og Anders Østerby fra Snilld skarpt på, hvordan AI kan bruges kreativt til at skabe vækst og innovation hos små- og mellemstore virksomheder.

DigitalLead fangede de tre stiftere af Snilld efter deres oplæg til en snak om det arbejde, de laver i Snilld, deres tanker om AI og om arrangementet hos AI Innovation House i Vejle.

Fra de tre stiftere af Snilld lyder det, at arrangementet gav gode indsigter, fordi deltagerne alle var folk, der har en interesse for AI og de muligheder, som teknologien rummer.

”Det var et virkelig inspirerende arrangement, der bekræfter det, vi er i gang med. Det var godt at være sammen med folk, der virkelig forstår det, vi laver,” fortæller Björgvin Guðjónsson.

Snilld specialiserer sig i at optimere virksomheder og deres arbejdsgange gennem generativ AI og digitalisering.

”Vi hjælper virksomhederne med at bruge AI. Vi laver blandt andet parathedsvurderinger af virksomheden, finder ud af, hvor opgaverne er, analyserer og hjælper dem med en AI-strategi, ligesom vi også hjælper med at udrulle løsninger. Det kan være alt fra kurser i Copilot til skræddersyede løsninger med AI-assistenter, der taler sammen,” forklarer Anders Østerby.

“Når folk tænker, ’Hold da op, hvor har vi mange irriterende opgaver. Kan man ikke automatisere noget af det?’, så er det sådan nogen som os, man kan kontakte,” supplerer Björgvin Guðjónsson.

Et godt råd, hvis man er tilbageholdende over for AI

Folkene bag Snilld fremhæver, at AI-løsninger er designet til at være brugervenlige, selvom teknologien bag kan virke kompleks. Ifølge Peter Munkholm handler det ikke om at forstå teknikken, men om at se AI som en integreret del af virksomhedens medarbejdere:

"Du skal anse AI som mennesker, du ansætter i din virksomhed. Du skal se AI som hjælpere til de ansatte. Tænk på, hvilke irriterende opgaver du gerne vil have til at forsvinde, og brug AI til det," forklarer han.

Peter Munkholm påpeger, at selvom AI måske ikke altid mangedobler resultaterne, giver det stadig stor værdi at implementere teknologien i virksomhedens arbejdsgange. Ifølge ham handler det om at gøre arbejdet lettere og mere effektivt:

"Bare fordi en virksomhed går fra 200 ansatte til 2000 ansatte, så betyder det ikke, at man laver ti gange så meget. Man kan bare løse mere komplicerede opgaver hurtigere. Det er der, jeg tror, AI er nu."

Anders Østerby tilføjer:

”Virksomhederne skal være modige og turde bruge AI. De bør også belønne medarbejderne for at arbejde med teknologien.”

Hvis du er interesseret i flere arrangementer omkring AI og implementering af teknologien, så følg med i vores kalender, hvor vi løbende afholder aktiviteter med fokus på AI.

1.png

”Det skal ikke bare være en eller to i en virksomhed, der har med AI at gøre. Det skal være hele virksomheden eller afdelingen, der er med ombord. Det kræver kompetente medarbejdere, der har viden om AI.”

- Linda Elsner Høgh Griffin, Sparekassen Kronjylland