Fra SEO til CO2: TypoConsult vil have dig til at tænke over, hvor meget energi din hjemmeside bruger

CEO hos TypoConsult, Kristian Storm-Jørgensen, mener, at der er alt for lidt fokus på, hvor meget energi hjemmesider faktisk forbruger. Derfor har de udviklet et værktøj, der identificerer overflødigt data på hjemmesider, med det formål at hjælpe virksomheder med at reducere deres CO2-udledning.

De fleste er måske ikke klar over det, men hjemmesider og internettrafik står i dag for en betydelig CO2-udledning.

Undersøgelser viser, at IT-branchen står for op til 10 procent af det samlede globale elforbrug, og nogle studier forudsiger en stigning på op til 20 procent i fremtiden.

En betydelig del af det energiforbrug kan undgås ved at have en optimeret hjemmeside og software, der er designet til at være energieffektiv.

Derfor iværksatte DigitalLead i samarbejde med Aalborg Universitet, DTU, Roskilde Universitet, Edora A/S, Digiplex 1 og KMD et projekt med det formål at gøre software mere miljøvenligt.

For selvom der er gjort fremskridt med at gøre hardware mere miljøvenlig, er der stadig et betydeligt potentiale i at sikre, at software bruger mindre energi.

Kristian Storm-Jørgensen, CEO i TypoConsult, deltog i det afsluttende webinar for at præsentere, et værktøj de har udviklet, som kan bruges til at vurdere, om ens hjemmeside har et for højt energiforbrug.

TypoConsult arbejder til dagligt med webkonsultation og specialiserer sig i at udvikle webløsninger ved hjælp af open-source systemer. En del af TypoConsults arbejde er at sikre, at hjemmesider bruger mindst muligt energi. TypoConsult har altid haft fokus på performance på grund af SEO-optimering og de seneste år også på grund af CO2 minimering.

Fik inspiration fra verdensmålene

Tilbage i 2021 besluttede Kristian Storm-Jørgensen, at TypoConsult skulle arbejde hen imod FN's verdensmål, herunder fokus på bæredygtighed og klima.

Det inspirerede Kristian Storm-Jørgensen og TypoConsult til at udvikle et værktøj, der kan vise virksomheder og organisationer, hvor meget unødvendigt data der er på deres hjemmeside.

Værktøjet blev til hjemmesiden energivenligweb.dk. Her kan alle indtaste adressen på en hjemmeside og se, hvor meget unødvendigt data der er til stede.

Ifølge Kristian Storm-Jørgensen kan man opnå betydelige energibesparelser ved at fjerne den unødvendige data.

"Der er mange, der ikke er opmærksomme på, hvor meget energi deres hjemmeside faktisk bruger. Hvis hver sideindlæsning udleder fire gram CO2, og hvis man ved at fjerne det unødvendige data kan reducere den udledning til det halve. Så er der potentiale for betydelige CO2-besparelser," siger Kristian Storm-Jørgensen og tilføjer, at mange hjemmesider har overflødige data.

"Jeg vil påstå, at der i gennemsnit er mellem 40 og 50 procent unødvendigt data på de fleste hjemmesider som man sagtens kan fjerne."

Det unødvendige data kan for eksempel omfatte billeder, der ikke er blevet komprimeret, eller en stor mængde kode, som hjemmesiden indlæser uden, at brugeren egentlig har brug for, at det indlæses. En optimering af den unødvendige data vil ikke påvirke visningen af hjemmesiden. Derfor kan det være en god ide at se på, om der er meget overflødige data, som kan undværes.


Energivenligweb.dk er målrettet virksomheder, organisationer og beslutningstagere og skal give dem et nemt værktøj de kan bruge til at nedbringe deres CO2-udledning.

"Jeg vil påstå, at der i gennemsnit er mellem 40 og 50 procent unødvendigt data på de fleste hjemmesider som man sagtens kan fjerne."

- Kristian Storm-Jørgensen, CEO, TypoConsult.