I Aalborg blev virksomheder fra Norge og Danmark sat i stævne: I Norge ser de på danske erfaringer med digitalisering

"Vi er her for at skabe awareness omkring vores produkt og få insiderviden omkring den maritime industri. Vi ser et stort potentiale i den maritime industri, så et arrangement, der netop går ud på at fremme samarbejdsmuligheder på tværs af landegrænser er et oplagt sted for os at være. Vi har endda allerede haft gode dialoger med nogle interessante folk fra Norge".

Sådan udtaler Frederik Jensen, direktør og medstifter af virksomheden AR-Simply. 

Og netop samarbejde og forretningsrelationer på tværs af Skagerrak var overskriften, da Skagerrak Business Summit atter engang blev afholdt i Aalborg. Selve konferencen fandt sted på Hotel Comwell Hvide Hus i Aalborg og bød på en oplagt mulighed for både danske og norske erhvervsfolk for at skabe nye forretningsforbindelser, få adgang til branchespecifik viden og høre om innovative projekter på tværs af Skagerrak.

Ligesom det også var muligt at høre oplæg fra flere aktører inden forskellige sektorer.

Velkomst ved Den norske ambassadør i Danmark, Katja Christina Nordgaard

Billede i tekst 1 salen

Dagen startede med et oplæg fra den norske ambassadør i Danmark, Katja Christina Nordgaard, som blandt andet understregede vigtigheden af et stærkt offentligt samarbejde på tværs af landene, samt vigtigheden i at inddrage virksomheder på tværs af Skagerrak i dette samarbejde.

Katja Christina Nordgaard lagde vægt på at samarbejdet mellem Danmark og Norge betyder, at der er et ”fantastisk” bånd mellem landende, og at formålet med Skagerrak Business Summit er at styrke det bånd yderligere.

Hun fremhævede, at energi fra havvindmøller er et helt nyt strategisk område for Norge, og at man i den forbindelse ser mod Danmark efter samarbejde, og at man også ser på, hvilke erfaringer vi har i Danmark med digitaliseringen af vindenergisektoren.



Matchmaking på tværs af Skagerrak

Billede i tekst 2 Peter




Udover oplæg, bød Skagerrak Business Summit også på matchmaking, hvor danske og norske virksomheder kunne møde hinanden med henblik på at starte nye samarbejder op. Deltagerne kunne på forhånd booke op til 4 møder i bedste speeddating-stil, så de kunne få mest muligt udbytte af konferencen. 

Og arrangørerne er også pænt tilfredse med konferencen. Helle Duus Jørgensen, Erhvervskonsulent fra Business Aalborg, som også er en af medarrangørerne, fortæller at konferencen er så populær som den er fordi den er så håndgribelig. Folk får virkelig noget med hjem herfra. 


"Alle dem, jeg har talt med indtil nu, har allerede flere kontakter om samarbejder i hus,” lyder det fra Helle Duus Jørgensen. Konferencen har da også oversteget sin egen rekord med antal tilmeldinger, og her er både gengangere og nye ansigter. "Fordi det bare virker", fortæller Helle. 


Beyond Beta deltagere var også repræsenteret 

Billede i tekst 2 AR-simply

Den visionære virksomhed AI Simply var også tilstede ved konferencen. Du kan lære dem lidt bedre at kende her i en tidligere reportage. Virksomheden er med i regi af Beyond Beta, hvor de kom med i programmet Maritim og Logistik. Her blev alle deltagende virksomheder inviteret med til konferencen med en stand igennem Den Danske Maritime StartUp Fond. 

"Vores målgruppe er udstyrsproducenter, OEMer", fortæller Frederik Jensen. "Der er et kæmpe potentiale i den maritime industri for os, blandt andet fordi nedetid på udstyr er ekstremt dyr. Vi er her naturligvis også for at udvide vores målgruppe og ikke mindst netværk. Vi synes denne konference er en oplagt mulighed for at følge med i industrien. Nu kunne vi jo for eksempel høre den norske ambassadør i Danmark fortælle om, at havvind er et stort strategisk fokus i Norge". 

For os er fysisk tilstedeværelse vigtig. Vi kommer for alvor udover rampen, og vi har også fået fortalt, at vi er blevet lagt mærke til her. Det er sådan noget, der virker for en virksomhed som vores!". 

"Vi har haft mange gode dialoger med både danske og norske interessenter", slutter Frederik. 

For mere information

LinkedIn logo Peter Møller

Peter Møller

Senior Innovation Manager
+45 42 61 69 60
pm|digitallead.dk