I Irland satte DigitalLead danske virksomheder i stævne med techgiganter: ”De var oprigtigt interesseret i det vi lavede”

I starten af december havde DigitalLead og The Trade Council in UK and Ireland inviteret en række start-ups til Irland for at møde nogle af verdens største virksomheder. Turen bød også på et besøg på det historiske Trinity College, for at se hvordan de arbejder med innovation.

5. december havde Digitallead i samarbejde med The Trade Council in UK and Ireland inviteret en eksklusiv gruppe af danske virksomheder til Irland for at mødes med nogle af verdens førende techvirksomheder og for at se, hvordan de arbejder med innovation på et af Europas ældste universiteter, Trinity College i Dublin.

Med på turen var en række mindre virksomheder, som tilbyder forskellige løsninger og produkter. Fælles for dem alle er, at de er nysgerrige på potentialerne ved at samarbejde med nogle af verdens største techvirksomheder.

Virksomhederne var tre dage i Irland og der var planlagt møder med Google, IBM, Salesforce, Microsoft, Hubspot og Revolut.

Inden rejsen havde virksomhederne mulighed for at finpudse deres præsentation. DigitalLead havde nemlig inviteret entreprenør og investor Nicolaj Højer Nielsen til en workshop i Eigtveds Pakhus med fokus på, hvordan man bedst muligt præsenterer sin virksomhed og ide til potentielle samarbejdspartnere.

Workshoppen var en oplagt mulighed til at få øvet sin præsentation, også selvom man har erfaring med at pitche sine ideer:

”Selvom man synes ens præsentation sidder lige i skabet kan man altid lære noget nyt. Vi fik rigtig god feedback på vores præsentation. Jeg har 30 års erfaring med salg og har været på mange workshops, men der var stadig noget at hente, Nikolaj er en erfaren herre og han ved, hvad folk gerne vil høre,” siger Lars Nielsen, stifter af DeckAutomation, der hjælper virksomheder med hurtigt og nemt at lave on-brand præsentationer.

Workshoppen gav også mulighed for at virksomhederne kunne sparre med hinanden.

”Det var meget værdifuldt at høre, hvad de andre deltagere tænker om ens virksomhed og præsentation,” siger Thomas Ousterhout, der er medstifer og direktør hos Neurora, som har udviklet et headset, der ved hjælp af neuroteknologi kan give indsigt i medarbejderes trivsel.

På besøg hos ambassaden, techgiganter og Trinity College

Programmet begyndte 6. december med et besøg på den danske ambassade i Dublin, hvor ambassadør Lars Thuesen bød virksomhederne velkommen og gav en introduktion til Irland som marked. Herefter stod programmet på virksomhedsbesøg hos IBM og Google. Senere på eftermiddagen blev kursen sat mod det historiske Trinity College og deres afdeling for innovation.

Både Thomas Ousterhout og Lars Nielsen var imponeret over det engagement, de blev mødt med hos tech giganterne.

”Man kunne godt være lidt bange for, at de store virksomheder bare vil være høflige og virke venlige, men de var oprigtigt interesseret, i det vi lavede,” lyder det fra Thomas Ousterhout.

Det kan Lars Nielsen nikke genkendende til:

”De tog det meget seriøst, og de var interesseret i, hvad vi havde at byde på.”
”IBM var interesseret i at hjælpe med prædiktiv teknologi. De er også interesseret i at sikre, at deres medarbejdere ikke får stress. De vil gerne anvende prædiktiv teknologi til at identificere advarselstegn,” siger Thomas Ousterhout.

På Trinity College oplevede Thomas Ousterhout også interesse for det, de laver i Neurora:

”De var interesseret i at forske sammen med os. Vores kapacitet strækker sig ud over blot at måle stress. Vi kan engagere os i samarbejder for at afdække, hvad der reelt fremmer trivsel hos medarbejdere, og hvad der ikke gør.”

På dag to var virksomhederne inviteret på besøg hos Salesforce, der laver CRM teknologi til virksomheder. Og så var der besøg hos Hubspot, hvor der var inviteret en oplægsholder fra Revolut, der er en digital bank- og finansteknologivirksomhed, som tilbyder finansielle tjenester.

Dagen sluttede af med et besøg af Microsoft på den Danske Ambassade.

For Lars Nielsen og Thomas Ousterhout har turen til Irland været en givende oplevelse.

”Det var nogle spændende virksomheder, vi blev sat i stævne med,” siger Lars Nielsen og tilføjer:

”Vi fik åbnet nogle døre, som er svære at åbne ellers. Udenrigsministeriet i Danmark kan bare åbne nogle helt andre døre, end vi kan på egen hånd. Vi har fået nogle virkelig gode kontakter,” siger Lars Nielsen.

”DigitalLead var gode til at komme med konkrete ting, som de mente, vi skulle undersøge. De har et andet netværk og vidensgrundlag for, hvad vi kan gøre som start-up,” lyder det fra Lars Nielsen.

Er du interesseret i DigitalLeads fremtidige internationaliseringsaktiviteter, kan du altid kontakte vores internationaliseringsrådgiver Ajmir Safi på ajs@digitallead.dk

”Man kunne godt være lidt bange for, at de store virksomheder bare vil være høflige og virke venlige, men de var oprigtigt interesseret, i det vi lavede,”

- Thomas Ousterhout