DigitalLead faciliterer et innovationsprojekt mellem Bentax, der leverer kaffeløsninger til virksomheder og restaurationsbranchen, og Ambolt AI, der specialiserer sig i udvikling af avancerede AI-løsninger.
Sammen udforsker de, hvordan data fra IoT-enheder og data fra Bentax kan kombineres med AI for at skabe mere præcise forudsigelser af kundernes behov og dermed være med til at automatisere og optimere genbestillingsprocesser hos kunderne, så de får en bedre oplevelse med produktet. Løsningen åbner op for en mere effektiv lagerstyring ude hos kunderne og sikrer, at kunderne hverken løber tør for kaffe eller ender med unødigt overskud på lageret.
Projektet omfatter dataindsamling og analyse af historiske og aktuelle data fra IoT-udstyrede kaffemaskiner, udvikling af en skalerbar og sikker infrastruktur til dataopbevaring samt design af en avanceret algoritme, der leverer pålidelige og nøjagtige købsforslag baseret på kundespecifikke variabler som maskintype, kaffetype og forbrugsmønstre.
Ambolt AI står for udviklingen af de digitale løsninger i projektet.
"Vi behandler data fra Bentax og de IoT-enheder, der sidder ude i kaffemaskinerne hos kunderne," forklarer Daniel Karnøe, der er Senior Consultant hos Ambolt AI. "Ved at anvende AI undersøger vi, hvad den kan bidrage med – kan den identificere mønstre eller opdage afvigelser, som kan være relevante?" forklarer han og uddyber:
"Vi ved, at mennesker er vanedyr, og ved at analysere mønstre og vaner i data kan vi udvikle nye og bedre løsninger. AI hjælper os med at tolke disse data og få en dybere forståelse af kundernes adfærd."
AI skal være en krystalkugle, der forudsiger forbrug
Martin Dommerby sidder i Bentax' bestyrelse og har lang erfaring med digitalisering og vækststrategier fra flere forskellige softwarevirksomheder. Han ser projektet som et vigtigt led i virksomhedens digitale udvikling og en del af Bentax' ambition om at blive den førende aktør inden for digitale kundeoplevelser i kaffebranchen. En udvikling, der startede under corona, hvor virksomheder landet over sendte deres medarbejdere hjem.
"Her begyndte Bentax for alvor at fokusere på at få opgraderet de digitale platforme, som virksomheden bruger," forklarer Martin Dommerby. Det har givet virksomheden en stor mængde data, som danner grundlaget for innovationsprojektet med Ambolt AI.
"Vi har en masse historiske data om kundernes købemønstre og data fra IoT-enhederne, der sidder ude i kaffemaskinerne. Hvis vi kombinerer den data med AI, er tanken, at det kan bruges som en slags krystalkugle, der forudsiger forbruget, og gør det nemmere for kunden, fordi vi ved, hvor meget kaffe de skal bruge. Vi tror på, at dette projekt vil sætte en ny standard for, hvordan IoT og AI kan transformere kundeoplevelsen i servicebranchen," lyder det fra Martin Dommerby.
Martin Dommerby forklarer, at der er virkelig mange muligheder for, hvordan løsningen kan gøres endnu bedre. Man kan nemlig optimere den ved at tilsætte flere forskellige datasæt.
"Modellen er levende og kan løbende forbedres. Vi har mange idéer til, hvordan den kan gøres endnu bedre i fremtiden, som for eksempel at integrere vejrdata. Vi ved, at folk forbruger mindre kaffe, når solen skinner, og det er varmt. Her kan vejrdata så bruges til at forudsige, hvornår der bliver drukket mindre kaffe."
Innovationsprojektet mellem Bentax og Ambolt AI skal være med til at demonstrere, hvordan kombinationen af IoT og AI kan skabe værdi for både virksomheder og deres kunder ved at optimere interne arbejdsgange og forbedre kundernes oplevelser.