Pernille fik idéen til sin virksomhed, da hun skulle sætte hylder op. Med DigitalLead har hun fået sparring til, hvordan idéen skal blive til en sund forretning

Pernille Lydia Sørensen troede, at hendes udlejningsplatform, Monto, udelukkende skulle henvende sig til private. Men efter flere workshops med DigitalLead og møder med små virksomheder og foreninger indså hun, at potentialet var større.

Pernille Lydia Sørensen stod og skulle hænge hylder op i hjemmet, da idéen til hendes virksomhed opstod. Hun manglede en slagboremaskine, der var kraftig nok til at lave huller, som de nye hylder kunne hænge i. Der var ikke umiddelbart nogen, hun kunne låne en af, og da hun så prisen på en slagbormaskine, blev hun enig med sig selv om, at hylderne alligevel ikke var sådan en investering værd, da værktøjet nok kun ville skulle bruges en enkelt gang.

Det var i det øjeblik, at idéen til Monto opstod. Hun ville lave en udlejningsplatform, hvor private kunne udleje værktøj, hobbyudstyr og andre brugsgenstande til hinanden.

”Jeg blev ved med at have behov for ting, som jeg egentlig ikke ville købe. Særligt under corona, hvor jeg, ligesom mange andre, ledte efter nye hobbyer. Det kunne være en symaskine til at sy kjoler eller noget Kombucha-udstyr til køkkenet,” siger Pernille Lydia Sørensen.

Pernille Lydia Sørensen har en baggrund inden for uddannelses-teknologi, hvilket har været nyttigt i opstarten af Monto:

”Jeg er god til at analysere menneskers behov og oversætte det til løsninger,” siger hun.

I vinteren 2021 sagde Pernille Lydia Sørensen sit job op og gik fuldtid ind i drømmen om at starte egen virksomhed. I januar 2022 blev virksomheden Monto stiftet.

Man hepper på hinanden

I begyndelsen var Monto henvendt til private, men i takt med, at der kom flere brugere på platformen, opdagede hun noget, der overraskede hende.

”Jeg kunne se, at der var flere små virksomheder, der lagde ting op, som kunne udlejes,” siger Pernille Lydia Sørensen og tilføjer:

”Jeg stak en finger i jorden hos dem for at høre, hvad det er, de søger. Flere af de her små virksomheder oplever, at de drukner i mængden på for eksempel Google. Det er meget dyrt for dem at markedsføre sig der.”

Hos DigitalLead har Pernille Lydia Sørensen fået sparring til, hvordan hun skal få en forretning ud af hendes ide. Hun fortæller, at hun gerne vil fremhæve to forskellige workshops i Aalborg som nogle, der var særdeles nyttige for hendes virksomhed.

”Vi var til en workshop om, hvordan man pitcher sin ide til investorer og en anden workshop om, hvordan man prissætter og SaaS-modeller. Vi har fået snakket vores forretningsmodel igennem, vi fik meget konkret sparring i forhold til, hvad vi skulle gøre. Og så er det også fantastisk, at man nødvendigvis behøver at tage til København for at komme på workshop,” siger hun.

I forbindelse med sparringen fra DigitalLead er Pernille Lydia Sørensen også blevet sat i kontakt med flere forskellige virksomheder og start-ups, der ikke beskæftiger sig med det samme som Monto, men som alligevel er blevet til et værdifuldt netværk.

”Der opstår et fedt kammeratskab mellem de andre virksomheder, som også er med. Man hepper på hinanden. Selvom vi laver helt forskellige produkter, så er der mange paralleller, vi kan trække til hinanden. Netværket gør også, at man kan åbne døre for hinanden,” siger Pernille Lydia Sørensen.

I dag har Monto knap 10.000 downloads fra private borgere, til virksomheder og foreninger, som dagligt lejer grej, gear og gadgets ud til hinanden.

"Vi har fået snakket vores forretningsmodel igennem, vi fik meget konkret sparring i forhold til, hvad vi skulle gøre. Og så er det også fantastisk, at man nødvendigvis behøver at tage til København for at komme på workshop."

- Pernille Lydia Sørensen, Monto

For mere information

LinkedIn logo Niels Milling

Niels Milling

Senior Sales Manager
+45 93 98 46 46
nm|digitallead.dk