DigitalLeads webinar om EU-funding gjorde virksomheder klogere på mulighederne: Se webinaret her

DigitalLead afholdt et webinar om mulighederne for funding fra EU, nærmere bestemt Digital Europe og Horizon Europe-programmerne. Webinaret bød på oplæg fra Digitaliseringsstyrelsen, Uddannelses- og Forskningsstyrelsen samt virksomhederne: KMD, Cadpeople, Khora og Teknologisk Institut, der har erfaringer med programmerne. I artiklen her bringer vi et uddrag fra webinaret samt et link til webinaret, så du kan se det i sin helhed.

I samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og Uddannelses- og Forskningsstyrelsen afholdt DigitalLead et webinar om forskellige muligheder for EU-funding. Hvis du er nysgerrig på EU-funding og de muligheder, der er, kan du se webinaret i sin fulde længde i bunden af denne artikel.

Webinaret havde til formål at inspirere virksomheder, vidensinstitutioner og myndigheder til at udnytte mulighederne for 'soft funding' fra EU, herunder offentlig finansiering af innovationsprojekter. Derudover gav det et overblik over de tilgængelige fundingmuligheder fra EU. Deltagerne fik også værdifulde tips og tricks fra danske virksomheder og institutioner med erfaring i EU-projekter.

Overvej potentiale på lang og kort sigt

Webinaret fokuserede særligt på de muligheder, EU-funding tilbyder for innovations- og udviklingsprojekter, samt hvordan DigitalLead som projektpartner kan facilitere, koordinere og lede processerne før, under og efter etableringen af EU-projekter. Chefkonsulent hos Digitaliseringsstyrelsen, Morten Kristiansen, præsenterede mulighederne inden for Digital Europe. Digital Europe er et program fra EU, der sigter mod at styrke digitalisering i Europa. Programmet fokuserer på at fremme digital teknologi, innovation og infrastruktur i forskellige sektorer.

Morten Kristiansen forklarede, at Digital Europe skal være med til at styrke europæisk konkurrenceevne, og programmet kan være særligt relevant for virksomheder, da det hovedsageligt fokuserer på at støtte projekter, der er tæt på markedet.

"Med webinaret har vi forsøgt at præsentere mulighederne for funding og belyse de praktiske udfordringer gennem de præsenterede cases. Det er nemlig vigtigt for virksomhederne, at de også forstår det praktiske omkring at deltage i projekter og nøje overvejer det forretningsmæssige potentiale på kort og lang sigt, når de søger funding,” siger Morten Kristiansen, der er chefkonsulent hos Digitaliseringsstyrelsen, om webinaret.

EU-rådgiver fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, Matthias Humer, gav en introduktion til Horizon Europe-programmet.

Horizon Europe-programmet løber fra 2021 til 2027 og har til formål at fremme videnskabelig forskning, teknologisk udvikling og innovation i Europa for at tackle store samfundsmæssige udfordringer, fremme økonomisk vækst og styrke EU's globale konkurrenceevne. Programmet har et samlet budget på omkring 95,5 mia. euro, hvoraf 13,4 mia. euro er øremærket til det digitale område, industrien og rummet.

Matthias Humer forklarede, at man kan få op til 100 procent finansiering af sit projekt, og at man ved at deltage i et Horizon Europe-projekt kan skabe et fagligt og socialt netværk med andre forskere, institutioner og virksomheder på tværs af EU.

Virksomheder delte deres erfaringer

En del af webinaret omhandlede de erfaringer, som flere virksomheder har gjort sig med funding fra Digital Europe og Horizon Europe. Derfor præsenterede flere virksomheder de erfaringer, de har gjort sig.

Den første virksomhed var Cadpeople, der laver digitale løsninger til undervisning af servicepersonale inden for blandt andet vindindustrien. Cadpeople er med i et Digital Europe-finansieret projekt sammen med en række europæiske universiteter. Her var budskabet, at man skal tænke sig godt om, når man går med i et projekt finansieret af midler fra Digital Europe, særligt i forhold til, hvilke udgifter man som virksomhed har. Her skal man blandt andet have for øje, at EU-midlerne kun dækker en del af den løn, der skal udbetales til medarbejderne. De udgifter, der er forbundet med lønnen, herunder fx administration, bliver ikke dækket.

Efter Cadpeople delte KMD deres erfaringer med EU-funding. Her lød det, at KMD blandt andet bruger EU-funding som løftestang til at deltage i EU-projekter sammen med deres kunder, og at projekterne giver adgang til viden, indflydelse og troværdighed. Teknologisk Institut bidrog også med præsentation om deres erfaringer med EU-funding i forbindelse med 3D print-tech.

Matias Seidler, der er partner og head of EU Research and Innovation ved VR- og AR-produktionsstudiet Khora, delte sine erfaringer med Horizon Europe-programmet. Khora deltager i flere projekter under Horizon Europe, og Matias Seidler fortalte om, hvordan virksomheden indgår i konsortier og gav tips til, hvordan de tilgår ansøgningsarbejdet, bl.a. ved brug af AI.

Du kan se hele webinaret her:

Hvis du har spørgsmål omkring EU-funding, og er nysgerrig på, hvordan DigitalLead kan hjælpe din virksomhed, kan du kontakte Lina Petrova: lp@digitallead.dk.

"Med webinaret har vi forsøgt at præsentere mulighederne for funding og belyse de praktiske udfordringer gennem de præsenterede cases. Det er nemlig vigtigt for virksomhederne, at de også forstår det praktiske omkring at deltage i projekter og nøje overvejer det forretningsmæssige potentiale på kort og lang sigt, når de søger funding,”

- Morten Kristiansen, chefkonsulent hos Digitaliseringsstyrelsen

For mere information

LinkedIn logo Lina Petrova

Lina Petrova

Fundraiser
+45 20 71 97 06
lp|digitallead.dk