Ekspert i kunstig intelligens: AI skal gøres til en virtuel kollega, der kan udføre handlinger i stedet for bare at snakke

Stephen Alstrup, ekspert i big data og AI, diskuterer fremtidens potentiale og praktiske anvendelse af kunstig intelligens i erhvervslivet. Han peger på, at kunstig intelligens skal kobles på andre applikationer før det for alvor bliver en produktiv ”kollega”.

Stephen Alstup er professor i algoritme og big data ved Københavns universitet, og medstifter og CEO i SupWiz, der er en virksomhed, der tilbyder en AI-platform for automatisering og assistance i kundeservice.

DigitalLead har sat Stephen Alstrup i stævne for at tage et kig i krystalkuglen for at høre, hvilke trends og tendenser vi kan se frem til i 2024 indenfor digital teknologi.

Stephen Alstrup starter med at forklare, at det indenfor IT ofte er en løbende udvikling af en digital løsning, der gør, at den bliver god nok til at tage i brug.

”I indenfor IT er der ofte fokus på at skabe noget, der er 'godt nok' til at blive anvendt. Det handler om udvikling og innovation, indtil et afgørende breaking point nås, hvor teknologien overgår menneskelige kapaciteter. En digital løsning bliver for alvor brugt når det opnår et niveau, der matcher eller overgår det, mennesker er i stand til,” fortæller Stephen Alstrup.

Stephen Alstrup pointerer, at der er i 2023, var en overvældende begejstring for de store sprogmodeller som f.eks. ChatGPT, og at det er helt naturligt, at man har nogle ønsker til, hvad den skulle kunne bruges til.

”Vi var lagt ned af begejstring over ChatGPT, og folk fik måske også nogle urealistiske forventninger til det som den kunne bruges til.”

”Bare fordi vi putter kunstig intelligens ind i en bil betyder det ikke, at den bliver selvkørende, henter dine børn og laver kaffe om morgenen,” forklarer Stephen Alstrup.

Kunstig intelligens skal kobles på anden teknologi

Stephen Alstrup peger på, at den kunstige intelligens vil fortsætte med at blive udbredt hos virksomheder og organisationer, som er ved at forstå, hvordan de kan anvende sprogmodellerne effektivt.

Lige nu er den generative kunstige intelligens bedst som en sparringspartner til at få feedback på kreative opgaver, lyder det fra Stephen Alstrup.

”Det er din samtalepartner ude ved kopimaskinen.”

Men for organisationer og virksomheder handler det nu, ifølge Stephen Alstrup, om at få den til at udføre noget produktivt.

Stephen Alstrup, fortæller, at han mener, at det handler om at få bygget applikationer oven på generativ kunstig intelligens som f.eks. ChatGPT.

”Det bliver ikke en super generalist, der kan varetage alle opgaver i en organisation. Det handler om at få den specialiseret indenfor nogle områder. Det er der den generative AI for alvor bliver god. Udfordringen bliver at finde applikationer, der kan bruges sammen med AI, og få dem til at spinde gul sammen,” siger Stephen Alstrup.

Hvis Stephen Alstrup skal pege på et område, hvor han mener, at kunstig intelligens for alvor kan komme til at gøre en stor forskel ude os virksomhederne er det i forbindelse med Robotic Process Automation (RPA).

RPA er en betegnelse for teknologi til automatisering af forretningsprocesser ved hjælp af bots, der udfører repetitive og tidskrævende opgaver.

”Det handler om at få koblet AI sammen med RPA, og i det øjeblik vi gør det, får vi frigivet en masse ressourcer,” siger Stephen Alstrup og fortsætter:

”Så får man en virtuel kollega, der kan udføre handlinger i stedet for bare at snakke. Det kræver dog, at vi har kontrol over AI’en. Den skal testes før produktion og rettes til, hvis den ikke opfører sig ordentligt. Vi skal sikre os, at den ikke hallucinerer. Vi skal bruge alle de klassiske dyder indenfor IT i forbindelse med AI.”

”Det bliver ikke en super generalist, der kan varetage alle opgaver i en organisation. Det handler om at få den specialiseret indenfor nogle områder. Det er der den generative AI for alvor bliver god. Udfordringen bliver at finde applikationer, der kan bruges sammen med AI, og få dem til at spinde gul sammen,”

- Stephen Alstrup.

For mere information

LinkedIn logo Andreas Møller Viskinde Greve

Andreas Møller Viskinde Greve

Innovation Manager
+45 91 37 00 57
ag|digitallead.dk