AI for alle: “Virksomheder bliver mere ambitiøse i forhold til kunstig intelligens”

DI Digital havde under overskriften “AI for All” inviteret til konference om kunstig intelligens. DigitalLead var med og bringer her et indblik i konferencens højdepunkter, der blandt andet handler om, hvordan store virksomheder kommer til at bruge teknologien i fremtiden, og hvordan vi i Norden har en unik mulighed.

Hvis man taler om moderne teknologi i dag, er der stor sandsynlighed for at samtalen hurtigt vil dreje sig ind på kunstig intelligens og de muligheder som teknologien rummer. Kunstig intelligens er på alles læber og mange virksomheder og organisationer er for tiden ved at undersøge, hvordan de bedst muligt kan bruge teknologien. Derfor er kunstig intelligens et centralt fokusområde for DigitalLead i 2024, og vi kommer til at afholde en lang række arrangementer, der vil inspirere til implementering og skabelse af nye forretningsmuligheder med kunstig intelligens. Arrangementerne inkluderer oplæg med førende eksperter inden for feltet samt netværks- og udviklingsforløb for virksomheder.

DigitalLead deltog derfor, da DI Digital under overskriften "AI for All", afholdte konference for erhvervslivet om, hvordan kunstig intelligens ændrer og allerede har ændret mange forskellige industrier. Konferencen havde til formål at dele viden om anvendelse af kunstig intelligens i virksomheder gennem paneldebatter og indlæg fra eksperter og erhvervsledere.

Store internationale og danske virksomheder, såsom Intercom, Synthesia, Novo Nordisk og Hempel viste gennem dagen eksempler på, hvordan teknologien kunne bruges til at forbedre kundeservice, øge medarbejdernes produktivitet, effektivisere informationsbehandling, samt bruge teknologien til forskning og udvikling.

Virksomheder bliver mere ambitiøse i forhold til kunstig intelligens

Blandt de inviterede oplægsholdere var Nicolas Prettejohn, der er Head of Engineering for Norden og Storbritannien i Palantir Technologies.

Han fortalte blandt andet om, hvordan de i Palantir anvender generativ kunstig intelligens til at skabe værdi for organisationer på en sikker og fleksibel måde. Vi har efterfølgende talt med Nicolas om hvilke muligheder han ser for kunstig intelligens indenfor to til tre år:

”Mange organisationer, påvirket af deres første oplevelser med GPT-4, tilgår AI-implementering med en forestilling om en chatbaseret interaktion. Tænk på en intelligent assistent, der kan besvare spørgsmål vedrørende din virksomhed, eller en kundeservice-chatbot, som leverer svar ud fra din virksomheds kundeserviceguide,” forklarede Nicolas Prettejohn. Han tilføjede, at brugen af de store sprogmodeller, som f.eks. ChatGPT til analytiske spørgsmål og svar blot er begyndelsen:

”Efterhånden som organisationer lærer at anvende de store sprogmodeller, bliver de mere ambitiøse med, hvordan de udnytter dem. Store sprogmodeller har potentiale til at tænke over og løse problemer. Derfor vil organisationer begynde at bruge sprogmodellerne til at træffe beslutninger og handle på måder, som normalt kun mennesker gør. Det betyder, at sprogmodeller vil kunne styre nogle forretningsprocesser selv, men mennesker vil stadig være med, hvor det er nødvendigt,” fortæller Nicolas Prettejohn.


Norden kan blive en global hub for AI

Professor Serge Belongie fra Københavns Universitet og leder af Pioneer Centre for AI afrundede dagen med et oplæg, der tilføjede et akademisk syn på hypen omkring kunstig intelligens.

Han startede med at pointere, at man bør huske på, at den kunstige intelligens ikke er bevidst, og at man derfor ikke skal tilskrive den magiske egenskaber. Men at man skal fokusere på de muligheder teknologien bringer.

Serge Belongie fremhævede også, at han ser store muligheder for kunstig intelligens i de nordiske lande.

Han mener, at Skandinavien i samarbejde med EU, har en unik mulighed for at blive et globalt samlingspunkt for kunstig intelligens, fordi de europæiske forskere i høj grad fokuserer på de reelle applikationsmuligheder af kunstig intelligens fremfor lade sig rive med af den omgivende hype.

”Når det kommer til adfærdskodeks og regulering af AI, er der en tendens til at gøre grin med Europa som en slags klassens duks, der fokuserer på lovgivning, og at Silicon Valley er stedet, hvor innovationen sker. Jeg mener, at de europæiske forskere er de voksne i rummet. Vi forsøger at hjælpe med at reducere hypen og fokusere på de reelle anvendelser af kunstig intelligens. De nordiske lande har en stor mulighed for at gribe dette og være førende i verden,” sagde Serge Belongie.

Serge Belongie fremsatte også en pointe om, at en succesfuld sektor for digitale teknologier kræver flere forskellige komponenter:

”En succesfuld techsektor har brug for store tech-virksomheder, mellemstore startups og et miljø, der udklækker og producerer fremragende ingeniører og forskere. Vi skal fortsætte med at uddanne fremragende AI-forskere, som har lyst til at blive her, fordi der sker så meget spændende indenfor feltet,” afsluttede Serge Belongie.

Hos DigitalLead hjælper vi dig med at holde dig opdateret med de nyeste muligheder med kunstig intelligens. Vi arrangerer løbende arrangementer, hvor du kan lære mere om, hvordan kunstig intelligens kan skabe værdi for din virksomhed, og du er altid velkommen til at tage kontakt, hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning omkring AI og dets anvendelse i din forretning.

”En succesfuld techsektor har brug for store tech-virksomheder, mellemstore startups og et miljø, der udklækker og producerer fremragende ingeniører og forskere."

- Serge Belongie

For mere information

LinkedIn logo Andreas Møller Viskinde Greve

Andreas Møller Viskinde Greve

Innovation Manager
+45 91 37 00 57
ag|digitallead.dk