Dansk maritim førerposition styrkes med nyt projekt for sikkerhedsmeddelelser til søs

DigitalLead faciliterer et nyt projekt, der skal bruge VDES-teknologi til udsendelse sikkerhedsmeddelelser til skibe. Danphone og Sternula tester teknologien, der i sidste ende skal give bedre sikkerhed på søen og potentielle besparelser for rederierne.


DigitalLead faciliterer et projekt mellem Danphone og Sternula, der sigter mod at bruge den nye VDES-teknologi til maritim sikkerhedsinformation. Det kan nemlig vise sig at være med til at forbedre, hvordan vigtige sikkerhedsmeddelelser til skibe udsendes, også kaldet Maritime safety information.

Sternula er verdens første kommercielle satellit-operatør på AIS 2.0-teknologien, der er relateret til VDES-teknologien, mens Danphone er førende i verden inden for sikker kommunikation med skibe.

Maritime Safety Information har sin oprindelse efter Titanic-forliset i 1912, hvor man erkendte, at der var behov for internationale kommunikationsstandarder indenfor skibsfart. Det bruges i dag til at sende vigtig information som vejrvarsler, navigationsadvarsler og advarsler om potentielle farer.

Projektet mellem DigitalLead, Danphone og Sternula vil integrere VDES-teknologi, også kaldet AIS 2.0, som muliggør effektiv dataudveksling mellem skibe og kyststationer via VHF-radio og satellitter. Projektet vil udvikle og teste brugen af VDES-teknologi til at sende Maritime Safety Information i forskellige geografiske områder ved at udnytte satellitters rotation om jorden. Målet er at skabe et globalt netværk, der mindsker behovet for landbaseret vedligeholdelse. VDES-teknologi er endnu ikke en kommunikationsstandard, men det er den første der kombinerer jord og mastebåret kommunikation med satellitbåret kommunikation.


"Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at sikkerhedsinformation kommer ud. Selv den mindste forbedring i sikkerhed gennem en kommunikationsstandard er værd at stræbe efter," siger Claus Falk, CEO hos Danphone.

Mulighed for mere data

Med VDES-teknologien kan man tilføje mere data til meddelelserne end man kan med de løsninger, der er i brug i dag. Det betyder at skibene vil kunne få mere detaljeret og brugbar information i fremtiden.

"Ved at sikre mere relevant information til skibene kan vi opnå mange fordele: de kan blandt andet sejle mere sikkert og ankomme til havnen præcist på det planlagte tidspunkt," forklarer Lars Moltsen, stifter og CEO hos Sternula. Han tilføjer at præcise ankomsttider kan være med til at spare store mængder brændstof på skibene, da man undgår at sejle for hurtigt til en havn, hvor der endnu ikke er frigjort plads.

Både Lars Moltsen og Claus Falk fortæller, at det har været en stor hjælp at have DigitalLead med ombord i projektet.

"Vi skal bare fokusere på teknologien, mens DigitalLead håndterer det praktiske, afrapportering og involvering af eksterne partnere. DigitalLead er en fremragende partner, der giver os mulighed for at koncentrere os om det, vi finder spændende,” lyder det fra Lars Moltsen.

Projektet er støttet Den Danske Maritime Fond og forventes at løbe frem til 2025, hvor de første testresultater fra projektet vil blive præsenteret.

"Vi skal bare fokusere på teknologien, mens DigitalLead håndterer det praktiske, afrapportering og involvering af eksterne partnere. DigitalLead er en fremragende partner, der giver os mulighed for at koncentrere os om det, vi finder spændende,” 

- Lars Moltsen, stifter og CEO hos Sternula

For mere information

LinkedIn logo Peter Møller

Peter Møller

Senior Innovation Manager
+45 42 61 69 60
pm|digitallead.dk