Nyt digitalt projekt gør det nemt at genbruge arbejdstøj og vise CO2-besparelser

Tekstilbranchen er en af de mest miljøbelastende brancher, fordi produktionen af nyt tøj kræver store mængder vand, energi og kemikalier og udleder betydelige mængder CO2. Derfor har Bacher Work Wear, som er en dansk leverandør af arbejdstøj, etableret en såkaldt genbrugsbank, hvor deres kunder kan købe genbrugt arbejdstøj til deres medarbejdere og dermed udlede væsentligt mindre CO2, end hvis de skulle købe nyproduceret tøj. Men for at nå bedst muligt i mål med genbrugsbanken kræver det digitale løsninger, der kan optimere processen.

Der er nemlig flere udfordringer ved at genbruge arbejdstøj. En af disse er logistikken. Konceptet er baseret på et takeback-system, hvor Bachers kunder returnerer deres kasserede arbejdstøj, som stadig er i god stand. Tøjet kvalitetstjekkes, vaskes, klargøres og lægges på lager, hvorefter kundens medarbejdere kan genbestille tøjet som et genbrugsprodukt i den kundespecifikke webshop. Arbejdstøj er ofte mærket med virksomheders logoer, hvilket betyder, at kun den oprindelige virksomhed kan genbruge det. Samtidig kræver det omfattende koordinering at sikre, at de rette afdelinger får de korrekte størrelser og typer af tøj. En anden udfordring er at dokumentere den faktiske CO2-besparelse, der opnås ved at genbruge tøjet.

For at løse disse udfordringer er DigitalLead, Bacher Work Wear, Teknologisk Institut og Codeex, der specialiserer sig i bæredygtig IT, gået sammen i et innovationsprojekt. Målet er at reducere de manuelle opgaver i processen med at få genbrugstøj ud til kunderne og ved hjælp af data dokumentere den CO2-besparelse, som Bacher Work Wears kunder opnår ved at købe genbrugstøj. Derfor er Codeex ved at udvikle en digital løsning, der kan vise, hvor store CO2-besparelser kunden opnår ved at købe genbrugt arbejdstøj.

Projektet skal undersøge behov, forventninger og udfordringer ved takeback-systemet. På den baggrund skal der udvikles og testes koncepter med fokus på nye forretningsmuligheder, effektivisering og digitalisering af interne processer samt dokumentation af bæredygtigheden i takeback-systemet.

”Det er vigtigt, man ikke udfordrer den logistiske del. Hvis man gør det, så falder genbrugsprogrammet til jorden. Derfor handler det om at sikre, at det kan indarbejdes i deres eksisterende arbejdsgang,” forklarer Martin G. Damm, der er Director of ESG & Compliance hos Codeex.

”Det er vigtigt for os at gøre processen så enkel som muligt, både for vores lager og vores kunder. Mange bæredygtige projekter dør, fordi de bliver for komplekse at udføre i praksis,” forklarer Marie Budtz, der er Head of Corporate Responsibility og ESG hos Bacher Work Wear, som er en del af Ahlsell-koncernen.

”Der er en masse logistik, der skal løses. Vi går fra en lineær forretningsmodel til en cirkulær forretningsmodel. Her er det altafgørende at få digitaliseret processen,” siger Marie Budtz.

Det er Martin G. Damm enig i. Derfor undersøger Codeex også, hvordan man ved hjælp af digitale systemer kan gøre processen så simpel som muligt, så der ikke opstår nye logistiske udfordringer.

”Det er vigtigt, at det ikke bliver en ny obskur proces for virksomheden at handle med brugte varer, men at det bliver en så neutral proces som muligt. Det skal være lige så nemt, som det er at handle med en hvilken som helst anden vare,” lyder det fra Martin G. Damm.

Data er nøglen

Marie Budtz forklarer, at data spiller en helt central rolle i projektet. I takt med stigende krav fra både EU-lovgivning og kunder om ESG-rapportering er det vigtigere end nogensinde før for virksomheder at dokumentere og måle de miljømæssige besparelser, der opnås, når de sætter gang i nye initiativer for at styrke deres bæredygtighed.

Det er her, Codeex og Teknologisk Institut kommer ind i billedet.

Codeex og Teknologisk Institut hjælper Bacher Work Wear med at kortlægge, hvilke data der er nødvendige for at dokumentere virksomhedens klimaindsats, og hvordan disse data kan indsamles og bevares effektivt. Samtidig bidrager Codeex med at udvikle digitale løsninger, der reducerer manuelle opgaver og optimerer logistikken i Bachers genbrugsprogram, så processen bliver mere effektiv og skalerbar.

”Data er virkelig vigtigt. Vores kunder ønsker konkrete tal på, hvor meget CO2 de sparer ved at vælge genbrug i stedet for nyt. Det er nødvendigt for at leve op til både lovkrav og kundernes forventninger,” siger Marie Budtz.

Og det er store CO2-besparelser, der kan opnås. Det viser dataene.

”Vi kan se, at vi er nede omkring en fjerdedel af den udledning, der sker i forhold til at købe et nyt stykke tøj,” forklarer Martin G. Damm.

Bachers genbrugsbank er allerede blevet anerkendt i branchen og fremhævet som en af Børsens Bæredygtigheds Cases. Marie Budtz fortæller, at flere store kunder er interesserede i initiativet og det potentiale, som genbrug giver i forhold til mindre miljøbelastning.

”Vores kunder efterspørger mere bæredygtige løsninger, og vi kan se, at der er et reelt behov for det her,” lyder det fra Marie Budtz.