Hovedpointer fra DigitalDays 2: 
Digitalisering og grøn omstilling

På siden her har vi samlet udvalgte hovedpointer fra DigitalDays 2 - fortalt i ord og billeder af grafisk facilitator Jakob Storm

Klik på hvert enkelt billede for at åbne det i fuld størrelse.

Anders Quintzau, IBM:
Vejen til bæredygtighed går gennem digitale teknologier

For virksomheder i dag handler det ikke bare om at tjene penge. Vi skal også have andre formål. Teknologi og data er vigtige for at nå klimamålene, og der er penge i det.

IBM bruger eksponentielle teknologier som Cloud, Blockchain, IoT og 5G til at hjælpe virksomheder med at skabe løsninger, som fører til ændring af adfærd og cirkulær økonomi og bæredygtighed. 

Konkrete cases er IBMs samarbejder med Sund & Bælt og ISS samt udvikling af Flex Platform.

Trine Plambech: 
Digitalisering kan bidrage til alle 17 verdensmål

Verdensmålene er en innovationsagenda med gode muligheder for værdiskabelse. Der er masser af cases fra stort set alle områder, som viser, at digitale løsninger kan bidrage til den grønne omstilling og en bæredygtig udvikling. 

Alexandra Instituttet er sat i verden som sparringspartner indenfor digitalisering og kan hjælpe din virksomhed med at komme igang.

Mikkel Baun Kjærgaard: 
Grønne løsninger med softwareteknologier, der også sikrer privatlivets fred

SDU samarbejder med virksomheder om at udvikle software, der kan behandle data fra bygninger, som er opnået ved hjælp af sansende teknologier. Softwaren skaber mening i data for at kunne optimere driften af bygningerne og opnå energieffektivisering.

Brick er et open source-system, der beskriver relationer mellem dimser i bygninger ved hjælp af blandt andet sensorer, IoT, AI, AR og machine learning. Dimser bruges af mennesker, så de data, man opnår, beskriver deres adfærd. Af hensyn til privatlivets fred må vi ikke kunne spore data til enkeltpersoner, og derfor er det væsentligt, at systemet anonymiserer data.

Jeanett Kaare: 
Sæt grøn profil på markedsføringen

Bæredygtighed og Verdensmål er megatrends, som især er båret frem af generation Y og Z. De stiller krav og er villige til at betale penge for det. Vi kan altså sælge mere ved at prale og fortælle grønne historier, men vi skal også være autentiske og gøre noget!

Det er i princippet ikke så svært, og det er der masser af virksomheder og organisationer, som allerede har fundet ud af.

Interview med Morten Jastrup:
Når grøn og digital mødes i nye forretningsmodeller

Der stilles krav til virksomheder om bæredygtighed. Troværdighed og transparens er en konkurrenceparameter. 

Digitalisering gør det nemmere for virksomhederne at dokumentere tiltag for at opnå bæredygtighed, men for mange er det en udfordring at implementere. En vej frem er Future-Fit-metodikken.

Digitalisering og bæredygtighed er også anledning til nye forretningsmodeller, og det er i blandet andet Hempel og Volvo gode eksempler på.